2022. gada pavasarī Ropažu novada jaunieši diskutēja un veidoja ieteikums, kā uzlabot jauniešu garīgo veselību un labsajūtu. Zemāk meklē detalizētus, strukturētus ieteikumus.
Eiropas Komisija 2022. gadu pasludinājusi par Eiropas Jaunatnes gadu (EJG) ar mērķi rosināt domāt par jauniešu nākotni, viņu lomu un aktīvu līdzdalību sabiedrībā. LJP ir nacionālais koordinātors un šī gada ietvaros plāno sadarbībā ar LJP DO rīkot 11 diskusiju sarunu ciklu, kas notiks dažādos Latvijas reģionos par katru no Eiropas Jaunatnes mērķiem (EJM).
Nozīmīgs un arvien pieaugošs skaits jauniešu visā Eiropā pauž bažas par garīgās veselības problēmu, piemēram, augsta stresa līmeņa, trauksmes, depresijas un citu garīgu slimību izplatību viņu vienaudžu vidū. Jaunieši norāda uz lielo sociālo spiedienu, ar ko viņi saskaras mūsdienās, un pauž vajadzību pēc labākas jauniešu garīgās veselības aprūpes. Jauniešu vispārīgas atziņas:
‘’Diskusijās atradām draugus.’’ ‘’Noder sarunas’’ ‘’Nebaidīties izteikt savu viedokli, sākt atklāt savas emocjias un sajūtas’’ Kas bremzē labklājību: ‘’Valda priekšstats ka nevajaga runāt ar svešiem cilvēkiem utt.’’ ‘’Egosims - kāda man daļa, ka kādam slikti?’’ ‘’Neziņa, vienaldzība’’ ‘’Bailes, neiekļaujoša vide’’ Kā veicināt veselīgāku vidi?: ‘’Veidot lekcijas par šo tēmu’’ ‘’Izveidot soc. tīklos rakstus’’ ‘’Veidot un nodrošināt jauniešu telpas ar iespēju runāt’’ ‘’Atklāta dalīšanās ar savu pieredzi’’ ‘’Plakāti ar saukļiem ‘’uzsmaidi kādam’’ ‘’Video ar reālu pieredzi un palīdzību’’ ‘’Pieņemšana’’ ‘’Paaudžu maiņa’’ Laika posmā no 2022. gada 24. marta līdz 30. jūnijam LJP sadarbībā ar dalīborganizācijām kopumā noorganizē 11 diskusijas dažādos Latvijas reģionos par katru no Eiropas Jaunatnes mērķiem. #EuropeanYearOfYouth #JaunatnesGads #TapisArJauniesuEnergiju Šī diskusija tiek īstenota Eiropas Jaunatnes gada ietvaros sadarbībā ar Eiropas Komisiju, Izglītības un zinātnes ministriju, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru un Latvijas Jaunatnes padomi. Uzzini vairāk par to ko tu vari iegūt iesaistoties Eiropas Jaunatnes gadā šeit: ljp.lv/ejg |
Eiropas Jaunatnes mērķa apkašmērķi:Diskusijā piedalījās jaunieši no Zaķumuižas un Ropažiem |
Novada izpētē radās šāds info grafiks:
Apakšmērķis: Aizsargāt personu ar garīgās veselības traucejumiem tiesības strādāt unn studēt gan slimības laikā, gan pēc tās, lai nodrošinātu, ka viņi spēj piebildīt savas ambīcijas.
1. Problēmjautājums vai situācija - Cilvēkiem ar kustību traucejumiem, ADHD, vientuļajām māmiņam ar depresiju vai veciem cilvēkiem ir ierobežota pārvietošanas brīvība jo nav sakārtota novada infrastruktūra.
2. Piedāvātais risinājums - Doties uz pašvaldību pēc finansiala atbalsta, iespējams palīdzet cilvēkiem pārvākties uz citu dzīvošnas vidi bez apgrūtinājumiem, izbūvēt liftus un citus mehāniskus pacēlājus cilvēku dzīvesvietās un publiskās telpās.
3. Turpmākie soļi - Došanāš pie pašvaldības, iekļaut televīziju vai kādu citu mediju rīku, lai atspoguļotu esošo situāciju. izbūvēt liftus un pacēlājus.
4. Ieguvumi - Cilvēkiem ar kustību traucējumiem ir nodrošināta brīva pārvietošanās iespēja un sakārtota infrastruktūra, bez traucēkļiem un šķēršļiem.
5. Iespējamie šķēršļi - Idejas nepieņemšana, finansējuma neiegūšana.
Apakšmērķis: Veicināt pašapzināsanos un tādu pasaules uztveri, kas ir mazāk vērsta uz konkurenci, sekmējot to, ka tiek novērtētas individuālās prasmes un stiprās puses.
1. Problēmjautājums vai situācija - Kā novērtēt individuālās prasmes un stiprās puses mazinot konkurenci?
2. Piedāvātais risinājums - Darba Komanda nepiedāvāja risinājumu, jo uzskatīja, ka konkurence ir nepieciešama attīstībai.
3. Turpmākie soļi - Visiem jauniešiem ir vienādas iespējas un izredzes iekļūt augstskolā pēc vidusskolas absolvēšanas.
4. Ieguvumi - Nav
5. Iespējamie šķēršļi - Konkurence pastāvēs vienmēr un visur, tā ir daļa no dabiskiem procesiem, ko var novērot visur.
Daži jaunieši uzskata arī tā!
Apaksmērķis: Koncentrēt uzmanību uz profilaktiskiak pasākumiem, lai nodrošinātu, ka jauniešiem ir labākas garīgai veselībai nepieciešamās zināšanas un prasmes.
1. Problēmjautājums vai situācija - Nezipratne par garīgās veselības tēmu ģimenē, sabiedrībā un sevī.
2. Piedāvātais risinājums - Nepieciešams izveidot vairāk infografikas par šo temu, prezentācijas no šīs problēmas speciālistiem skolās un citur, iespeja apmeklēt papildus lekcijas par mentālo veselību, veidot mājas lapas, kura meklēt informāciju un gristies pēc palīdzības. Lai influenceri palīdz izplatīt šo informaciju.
3. Turpmākie soļi - Piesaistīt satura veidotājus un finansiālos līdzekļus, atrast un uzrunāt mentalās veselības speciālistus, lai dalītos ar informāciju un kopīgi izvirzīt svarīgākos jautajumus problēmsituācijas atrisināšanā.
4. Ieguvumi - Vieglāk koncentrēties mācībām, kad nav jādomā par savām iekšējām problēmām, labāk izprast sevi indentificēt problēmas, lai būtu vieglēk griesties pēc palīdzības. Uzlabotos jauniešu savstarpējā komunikācija, kā arī vispārēja komunikācija.
5. Iespējamie šķēršļi - Finansiālu līdzekļu trūkums, cilvēki varētu nevēlēties iesaistīties, jo nav izpratne par šo tēmu. Speciālistu trūkums, kas varētu palīdzēt, beiles atzīt savas problēmas un dalīties pieredzē.
Šādi materiāli noderētu gan nacionālā, gan Eiropas līmenī.
Apakšmērķis: Izstrādāt iekļaujošu starpsektoru pieeju garīgās veselības aprūpē, īpaši attiecībā uz atstumtajām grupām.
1. Problēmjautājums vai situācija - Latvijā trūkst jaunu speciālistu, kas nodarbojas ar garīgo veselību problēmjautajumu risināšanu.
2. Piedāvātais risinājums - Motivēt jaunus cilvēkus studēt garīgās veselības speciālitātes apgūšanu, izveidot augstskolās jaunu programmu, lai varētu apgūt šo specialitāti, nodrošināt pašvaldības apmaksātu dzīvesvietu studentiem, dorošināt bezmaksas izglītību Latvijā vai atvērt vairāk iespejas studēt ārzemēs ar apmaksātam prakses iespējām. Šāda tipa profesionāliem visbūtiskākais ir pieredzēt praksē šī atbalsta nodrošināšanas iespējas.
3. Turpmākie soļi - Uzņemties iniciatīvu un iet studēt psihologijas via socioloģijas nozarēs. Griesties pie pašvladības ar iiciatīvām par apmaksātu dzīves vietu studiju laikā un citiem motivējošiem faktoriem. Iegūt praksi no Eiropas savienības dalībvalstīm.
4. Ieguvumi - Vairāk nozaru speciālisti, kas varētu veidot aktivitātes mērķa grupām.
5. Iespējamie šķēršļi - Nevēlēšanās apgūt šo profesiju, pašvaldība neizrāda pretīmnākšanu un nesniedz atbalstu.
Latvijas un Eiropas līmenī
Apakšmērķis: Novērst personu ar garīgās veselības traucējumiem stigmatizāciju, izstrādājot informatīvas programmas.
1. Problēmjautājums vai situācija - Nepieciešama sabiedrības izglītošana par garīgas veselības problēmām un jautājumiem kas skar šis tēmas.
2. Piedāvātais risinājums - Budžeta palielināšana garīgās veselības jomā strādājošajiem, informatīvu pasākumu veidošana pilsētās, atbalsta grupu izveidošana.
3. Turpmākie soļi - Atbalsta grupu izveidošana ar brīvās izvēles pulciņiem, kur tiktu informēti cilvēki par šīm temām. Veidot projektus, kas saistīti ar šo tēmu un cilvēku informētību. Izglītot sociālos pedagogus un uzlabot komunikāciju ar juaniešiem. Veidot vairak diskusijas, kur jaunieši varētu brīvi izteikt savu viedokli un viņus kāds varētu nopietni uzklausīt un sniegt kādus risinājumus vai kompromisus.
4. Ieguvumi - Jaunieši iegūs sev atbalstu, sabiedrība būs apziņota un informēta par jaunākajām tendencēm attiecībā uz garīgo veselīgu. Cilvēki kļūtu empātiskaki viens pret otru, uzlabotos sabiedrības vispārējā labvēlība.
5. Iespējamie šķēršļi - Bailes no tā, ka varētu šo tēmu neatblastīt.
Latvijas un Eiropas līmenī līdzīgi risinājumi.
Apakšmērķis: Uzlabot izpratni par garīgās veselības tēmu ģimenē, sabiedrībā un sevī.
1. Problēmjautājums vai situācija - Daudziem jauniešiem mentalās veselības problēmas viens no galvenajiem faktoriem ir neizpratne gimenē un problēmas ar ko sastopās jauniešu vecāki kā arī pedagogi un citi sabidrības cilvēki. Bieži vien ģimenē ir tā sauktās “Vecāku problēmas” ko izjūt arī jaunietis vai bērns, kurš uzturās šādā vidē (viedokļu uzspiešana, domstarpības, atbalsta trūkums, uzmanības trūkums, diskriminācija pret jaunieti, stereotipiska domāšana, padomju domāšana, šķirtas ģimenes, pazemošana, emocionāla un fizikāla vardarbība, salīdzināšana, iespēju limitēšana u.c.). Arī ārpus ģimenes jauniešiem ir jācīnās arī ar empātijas trūkumu sabiedrībā, egoismu, bailēm, vientulību un citam problēmām.
2. Piedāvātais risinājums - Veidot lekcijas par šīm tēmām, iesaistīt vecākus, izveidot sociālo tīklu platformās brīvi pieejamu informāciju. Izveidot jauniešu telpu ar iespēju brīvi runāt, dalīties ar pieredzes stāstiem, video materiāli par pieredzes stāstiem un reālu palīdzēšanu kādam. Sarunas, nebaidoties izteikt savu viedokli.
3. Turpmākie soļi - Vairāk diskusiju veidošana, sadarbība ar pašvaldību, lai veidotu diskusiju telpas un drošu, privātu zonu jauniešiem. Atblasta meklēšana vietējo pašvaldību līmenī un specilālistu piesaistīšana diskusijām.
4. Ieguvumi - Jaunieši varētu atrast sev draugus, iemacīties nebaidīties izteikt savu viedokli, vairak iesaistīties lēmumu pieņemšanā un kļūt par aktīviem, sabiedriskiem iedzīvotājiem.
5. Iespējamie šķēršļi - “Vecāku problēmas”, nepietiekams atbalsts, domstarpības.
1. Problēmjautājums vai situācija - Cilvēkiem ar kustību traucejumiem, ADHD, vientuļajām māmiņam ar depresiju vai veciem cilvēkiem ir ierobežota pārvietošanas brīvība jo nav sakārtota novada infrastruktūra.
2. Piedāvātais risinājums - Doties uz pašvaldību pēc finansiala atbalsta, iespējams palīdzet cilvēkiem pārvākties uz citu dzīvošnas vidi bez apgrūtinājumiem, izbūvēt liftus un citus mehāniskus pacēlājus cilvēku dzīvesvietās un publiskās telpās.
3. Turpmākie soļi - Došanāš pie pašvaldības, iekļaut televīziju vai kādu citu mediju rīku, lai atspoguļotu esošo situāciju. izbūvēt liftus un pacēlājus.
4. Ieguvumi - Cilvēkiem ar kustību traucējumiem ir nodrošināta brīva pārvietošanās iespēja un sakārtota infrastruktūra, bez traucēkļiem un šķēršļiem.
5. Iespējamie šķēršļi - Idejas nepieņemšana, finansējuma neiegūšana.
Apakšmērķis: Veicināt pašapzināsanos un tādu pasaules uztveri, kas ir mazāk vērsta uz konkurenci, sekmējot to, ka tiek novērtētas individuālās prasmes un stiprās puses.
1. Problēmjautājums vai situācija - Kā novērtēt individuālās prasmes un stiprās puses mazinot konkurenci?
2. Piedāvātais risinājums - Darba Komanda nepiedāvāja risinājumu, jo uzskatīja, ka konkurence ir nepieciešama attīstībai.
3. Turpmākie soļi - Visiem jauniešiem ir vienādas iespējas un izredzes iekļūt augstskolā pēc vidusskolas absolvēšanas.
4. Ieguvumi - Nav
5. Iespējamie šķēršļi - Konkurence pastāvēs vienmēr un visur, tā ir daļa no dabiskiem procesiem, ko var novērot visur.
Daži jaunieši uzskata arī tā!
Apaksmērķis: Koncentrēt uzmanību uz profilaktiskiak pasākumiem, lai nodrošinātu, ka jauniešiem ir labākas garīgai veselībai nepieciešamās zināšanas un prasmes.
1. Problēmjautājums vai situācija - Nezipratne par garīgās veselības tēmu ģimenē, sabiedrībā un sevī.
2. Piedāvātais risinājums - Nepieciešams izveidot vairāk infografikas par šo temu, prezentācijas no šīs problēmas speciālistiem skolās un citur, iespeja apmeklēt papildus lekcijas par mentālo veselību, veidot mājas lapas, kura meklēt informāciju un gristies pēc palīdzības. Lai influenceri palīdz izplatīt šo informaciju.
3. Turpmākie soļi - Piesaistīt satura veidotājus un finansiālos līdzekļus, atrast un uzrunāt mentalās veselības speciālistus, lai dalītos ar informāciju un kopīgi izvirzīt svarīgākos jautajumus problēmsituācijas atrisināšanā.
4. Ieguvumi - Vieglāk koncentrēties mācībām, kad nav jādomā par savām iekšējām problēmām, labāk izprast sevi indentificēt problēmas, lai būtu vieglēk griesties pēc palīdzības. Uzlabotos jauniešu savstarpējā komunikācija, kā arī vispārēja komunikācija.
5. Iespējamie šķēršļi - Finansiālu līdzekļu trūkums, cilvēki varētu nevēlēties iesaistīties, jo nav izpratne par šo tēmu. Speciālistu trūkums, kas varētu palīdzēt, beiles atzīt savas problēmas un dalīties pieredzē.
Šādi materiāli noderētu gan nacionālā, gan Eiropas līmenī.
Apakšmērķis: Izstrādāt iekļaujošu starpsektoru pieeju garīgās veselības aprūpē, īpaši attiecībā uz atstumtajām grupām.
1. Problēmjautājums vai situācija - Latvijā trūkst jaunu speciālistu, kas nodarbojas ar garīgo veselību problēmjautajumu risināšanu.
2. Piedāvātais risinājums - Motivēt jaunus cilvēkus studēt garīgās veselības speciālitātes apgūšanu, izveidot augstskolās jaunu programmu, lai varētu apgūt šo specialitāti, nodrošināt pašvaldības apmaksātu dzīvesvietu studentiem, dorošināt bezmaksas izglītību Latvijā vai atvērt vairāk iespejas studēt ārzemēs ar apmaksātam prakses iespējām. Šāda tipa profesionāliem visbūtiskākais ir pieredzēt praksē šī atbalsta nodrošināšanas iespējas.
3. Turpmākie soļi - Uzņemties iniciatīvu un iet studēt psihologijas via socioloģijas nozarēs. Griesties pie pašvladības ar iiciatīvām par apmaksātu dzīves vietu studiju laikā un citiem motivējošiem faktoriem. Iegūt praksi no Eiropas savienības dalībvalstīm.
4. Ieguvumi - Vairāk nozaru speciālisti, kas varētu veidot aktivitātes mērķa grupām.
5. Iespējamie šķēršļi - Nevēlēšanās apgūt šo profesiju, pašvaldība neizrāda pretīmnākšanu un nesniedz atbalstu.
Latvijas un Eiropas līmenī
Apakšmērķis: Novērst personu ar garīgās veselības traucējumiem stigmatizāciju, izstrādājot informatīvas programmas.
1. Problēmjautājums vai situācija - Nepieciešama sabiedrības izglītošana par garīgas veselības problēmām un jautājumiem kas skar šis tēmas.
2. Piedāvātais risinājums - Budžeta palielināšana garīgās veselības jomā strādājošajiem, informatīvu pasākumu veidošana pilsētās, atbalsta grupu izveidošana.
3. Turpmākie soļi - Atbalsta grupu izveidošana ar brīvās izvēles pulciņiem, kur tiktu informēti cilvēki par šīm temām. Veidot projektus, kas saistīti ar šo tēmu un cilvēku informētību. Izglītot sociālos pedagogus un uzlabot komunikāciju ar juaniešiem. Veidot vairak diskusijas, kur jaunieši varētu brīvi izteikt savu viedokli un viņus kāds varētu nopietni uzklausīt un sniegt kādus risinājumus vai kompromisus.
4. Ieguvumi - Jaunieši iegūs sev atbalstu, sabiedrība būs apziņota un informēta par jaunākajām tendencēm attiecībā uz garīgo veselīgu. Cilvēki kļūtu empātiskaki viens pret otru, uzlabotos sabiedrības vispārējā labvēlība.
5. Iespējamie šķēršļi - Bailes no tā, ka varētu šo tēmu neatblastīt.
Latvijas un Eiropas līmenī līdzīgi risinājumi.
Apakšmērķis: Uzlabot izpratni par garīgās veselības tēmu ģimenē, sabiedrībā un sevī.
1. Problēmjautājums vai situācija - Daudziem jauniešiem mentalās veselības problēmas viens no galvenajiem faktoriem ir neizpratne gimenē un problēmas ar ko sastopās jauniešu vecāki kā arī pedagogi un citi sabidrības cilvēki. Bieži vien ģimenē ir tā sauktās “Vecāku problēmas” ko izjūt arī jaunietis vai bērns, kurš uzturās šādā vidē (viedokļu uzspiešana, domstarpības, atbalsta trūkums, uzmanības trūkums, diskriminācija pret jaunieti, stereotipiska domāšana, padomju domāšana, šķirtas ģimenes, pazemošana, emocionāla un fizikāla vardarbība, salīdzināšana, iespēju limitēšana u.c.). Arī ārpus ģimenes jauniešiem ir jācīnās arī ar empātijas trūkumu sabiedrībā, egoismu, bailēm, vientulību un citam problēmām.
2. Piedāvātais risinājums - Veidot lekcijas par šīm tēmām, iesaistīt vecākus, izveidot sociālo tīklu platformās brīvi pieejamu informāciju. Izveidot jauniešu telpu ar iespēju brīvi runāt, dalīties ar pieredzes stāstiem, video materiāli par pieredzes stāstiem un reālu palīdzēšanu kādam. Sarunas, nebaidoties izteikt savu viedokli.
3. Turpmākie soļi - Vairāk diskusiju veidošana, sadarbība ar pašvaldību, lai veidotu diskusiju telpas un drošu, privātu zonu jauniešiem. Atblasta meklēšana vietējo pašvaldību līmenī un specilālistu piesaistīšana diskusijām.
4. Ieguvumi - Jaunieši varētu atrast sev draugus, iemacīties nebaidīties izteikt savu viedokli, vairak iesaistīties lēmumu pieņemšanā un kļūt par aktīviem, sabiedriskiem iedzīvotājiem.
5. Iespējamie šķēršļi - “Vecāku problēmas”, nepietiekams atbalsts, domstarpības.